Dưới đây là các Từ vựng, Collocations, Idioms, Phrasal Verbs được rút ra từ bài IELTS LISTENING, trong sách CAMBRIDGE IELTS 8 – Test 4 mà bạn nên ghi chép lại để học. Có các từ vựng thuộc trình độ nâng cao sẽ được chú thích B2, C1, C2.
SECTION 1
1. shift (n) /ʃɪft/ (B2): ca làm việc
the day shift: ca làm việc ban ngày
the night shift: ca làm việc ban đêm
2. alternate (v) /ˈɔːltərneɪt/: thay phiên
3. negotiate (v) /nɪˈɡəʊʃieɪt/ (B2): đàm phán, thương lượng, sắp xếp
4. more or less (idiom) (B2) = almost
Example:
I’ve more or less finished the book.
SECTION 2
Các cụm từ cho dạng MAP – IELTS LISTENING
to the right of sth: ở phía bên phải của thứ gì
on the corner of sth: ở nơi hai đường giao nhau
at the entry to sth: ở lối đi vào, cổng đi vào
signage (n) /ˈsaɪnɪdʒ/: những dấu hiệu (đưa ra hướng dẫn, chỉ dẫn)
at the intersections: ở những chỗ giao nhau
at the junction of A and B: ở chỗ gặp nhau, chỗ giao nhau (của các con đường)
on the other side of sth: ở phía bên kia
at the (other) end of sth: ở phía cuối (khác) (của con đường)
close to the intersection with A: gần chỗ giao nhau với (con đường)
5. consultation (n) /ˌkɑːnslˈteɪʃn/ (C2): sự hỏi ý kiến, sự tham khảo, sự bàn bạc
Example:
The plans were drawn up in consultation with engineers.
6. address sth (v) (C1) = to think about a problem or a situation and decide how you are going to deal with it (giải quyết, xử lý)
COLLOCATIONS:
address a problem/concern/question: giải quyết vấn đề/mối bận tâm/câu hỏi
address issues: giải quyết những vấn đề
address the needs of sb: giải quyết nhu cầu của ai
Example:
The government has to address the rise in violent crime.
7. overhead power lines: cáp điện treo cao, đường dây điện treo cao, đường điện lực trên cao
8. bear sth (v) /beə(r)/ (B2) = to take responsibility for sth (chịu trách nhiệm)
Examples:
Each company will bear half the costs of development.
Developed countries bear much of the responsibility for environmental problems.
9. propose (v) /prəˈpəʊz/ (B2): đề nghị, đề xuất, đưa ra
Example:
He proposed that the UN should take action immediately to keep a lid on global warming.
=> keep a lid on sth (idiom): kiểm soát hoặc kiềm chế thứ gì
10. shelter (n) /ˈʃeltər/ (B2): chỗ để che (mưa, gió..), chỗ ẩn náu, chỗ bảo vệ
11. erect sth (v) /ɪˈrekt/ (C1) = to build sth (xây dựng)
Example:
The building was erected in 1980.
12. incorporate sth into sth (v) = to include sth so that it forms a part of sth (kết hợp, bao gồm vào)
Example:
We’ve incorporated many environmentally friendly features into the design of the building.
SECTION 3
13. sort sth out (phrasal verb) (B2) = to deal successfully with a problem, a situation…: xử lý, giải quyết thành công (vấn đề, tình hình…)
Example:
I’m still trying to sort out my problems.
14. turn sb/sth down (phrasal verb) (B2) = to reject or refuse to consider an offer, a proposal, etc. or the person who makes it (từ chối, khước từ ai/thứ gì)
Examples:
I turned down the job because it involved too much travelling.
They offered me a trip to Paris but I turned them down.
I turned down the opportunity to work in France.
15. eligible (adj) /ˈelɪdʒəbl/ (C1): đủ phẩm chất/tư cách, thích hợp
PHRASES:
eligible for sth
eligible to do sth
Example:
She could be eligible for a university scholarship.
16. desperate (adj) /ˈdespərət/ (B2): không còn hy vọng, tuyệt vọng
Examples:
The collapse of her business had made her desperate.
As the supply of food ran out, people became desperate.
17. take pity on sb (phrase) (C1): cảm thấy thương cảm cho ai đó, giúp ai vì cảm thấy thương xót đối với người đó
Example:
I took pity on her and lent her the money.
18. frantically (adv) /ˈfræntɪkli/ = quickly and with a lot of activity, but in a way that is not very well organized (một cách vội vã nhanh chóng, với nhiều hoạt động không được sắp xếp tốt)
Example:
I’ve been working frantically all month to get the project completed on time.
19. stretch sb (v) /stretʃ/ (B2) = to make sb learn new things that use their skill and experience more than before (khiến ai đó học hỏi được những thứ mới, thứ mà sử dụng những kỹ năng và kinh nghiệm của họ nhiều hơn trước)
stretch sb/sth (v) /stretʃ/ (B2) = to make use of all sb’s skill, intelligence, etc. (tận dụng được hết tất cả kỹ năng, khả năng, trí thông minh, kinh nghiệm … của ai đó)
Examples:
My present job doesn’t stretch me, so I’m looking for something more demanding.
I’m trying to move on and stretch myself with something different.
20. interfere with sth (phrasal verb) /ˌɪntərˈfɪr/ (C1) = to prevent sth from working effectively or from developing successfully: gây trở ngại, cản trở thứ gì (hoạt động hiệu quả hoặc phát triển)
Examples:
All of the noise was interfering with my concentration.
Emotional problems might interfere with a child’s mental development.
Anxiety can interfere with children’s performance at school.
21. stamina (n) /ˈstæmɪnə/ (C1) = the physical or mental strength that enables you to do sth difficult for long periods of time (sức chịu đựng, khả năng chịu đựng, khả năng về thể chất hoặc tinh thần để làm thứ gì đó khó khăn và lâu dài)
Examples:
I have the stamina to finish this job.
She has the stamina and the determination to succeed.
22. a long haul (idiom) = sth that takes a long time and a lot of effort to complete (một nhiệm vụ, công việc … cần nhiều thời gian và nỗ lực để hoàn thành)
Example:
I know that becoming world champion is going to be a long haul.
23. inferior (adj) /ɪnˈfɪriər/ (C1) = not good or not as good as sb/sth else (không tốt hoặc không tốt như người khác/thứ khác; thấp hơn; thấp kém)
Examples:
Students from working-class families were made to feel intellectually inferior.
Recorded music is intrinsically inferior to the real thing.
24. work towards (phrasal verb): dành nhiều thời gian, nỗ lực, năng lượng để đạt được điều gì
Examples:
She been working toward a Ph.D. in mechanical engineering.
I’m really working toward a promotion at the moment.
25. insight into sth /ˈɪnsaɪt/ (B2): sự nhìn thấu, sự hiểu thấu được thứ gì; sự hiểu biết sâu sắc
Example:
Her book provides us with fresh new insights into human relationships.
26. on the same wavelength (idiom) (C2) = to think in a similar way and to understand each other well (có suy nghĩ tương đồng và hiểu rõ lẫn nhau)
Example:
It’s great to work with people who are on the same wavelength.
27. tutorial (n) /tuːˈtɔːriəl/: thời kỳ hướng dẫn (nhất là do trợ giáo đảm nhận cho một sinh viên)
28. find out (what, when, etc…) (phrasal verb) = to get some information about sb/sth by asking, reading, etc. (có được thêm thông tin về ai/cái gì)
29. get hold of sth (idiom) = to find sth that you want or need (tìm được thứ gì bạn muốn hoặc cần)
Example:
Somehow she managed to get hold of the band’s new album before it came out.
30. break sth down (phrasal verb) = to divide sth into parts in order to analyse it or make it easier to do (chia thành các phần)
31. allocate (v) /ˈæləkeɪt/ (C1): phân bổ, phân phối, phân phát, chia phần
Example:
Money from the sale of the house was allocated to each of the children.
32. incentive (n) /ɪnˈsentɪv/ (C2) = sth that encourages you to do sth: động cơ (thúc đẩy làm việc gì), sự khuyến khích, sự khích lệ
Example:
The incentive scheme was introduced to encourage companies to use renewable energy sources.
33. put off (doing) sth (phrasal verb): trì hoãn làm việc gì
Example:
I was going to have a barbecue on Saturday but the forecast is for rain, so I’m going to put it off until Sunday.
SECTION 4
34. characteristic (n) /ˌkærəktəˈrɪstɪk/ (B2) = a typical feature or quality that sth/sb has (nét đặc trưng; đặc điểm điển hình)
Examples:
An essential characteristic of good teaching is that it must create interest in the learner.
A new interest in art was one of the main characteristics of this period.
35. depict (v) /dɪˈpɪkt/ (C1): vẽ, mô tả, miêu tả
36. dominate (v) /ˈdɑːmɪneɪt/: thống trị, chiếm ưu thế, chi phối
37. internal (adj) /ɪnˈtɜːrnl/: ở trong, bên trong
38. skeleton (n) /ˈskelɪtn/: bộ xương
39. organ (n) /ˈɔːrɡən/: (sinh vật học) bộ phận, cơ quan
40. resemble sb/sth (v) /rɪˈzembl/ (C1): giống với, tương tự (người nào, vật gì)
Example:
She resembles her mother in appearance.
41. settler (n) /ˈsetlər/ (B2): người đến sống lâu dài trong một nước mới
42. indicate sth (v) /ˈɪndɪkeɪt/ (B2): chỉ ra điều gì
43. miniature (adj) /ˈmɪnətʃər/ = very small
44. occur (v) /əˈkɜːr/ (B2) = to happen (xảy ra)
Examples:
Three major events occurred in my life that year.
Opportunities for learning occur spontaneously every day.
45. feature (v) /ˈfiːtʃər/ (B2): mô tả những nét nổi bật của (cái gì); vẽ những nét nổi bật của (cái gì)
46. prominently (adv) /ˈprɑːmɪnəntli/: dễ thấy; nổi bật
47. intrigue sb (v) /ɪnˈtriːɡ/: khiến ai đó cảm thấy rất thích thú và tò mò
Example:
The novelty of the situation intrigued me.
48. coincide with sth (v) /ˌkəʊɪnˈsaɪd/ (C1) = to take place at the same time: xảy ra cùng thời gian với các sự kiện khác; xảy ra đồng thời; trùng với
Example:
The show is timed to coincide with the launch of a new book.
49. tremendous (adj) /trəˈmendəs/ (C1) = very great
Examples:
She has a tremendous amount of energy.
He is a writer of tremendous talent.
50. creep (v) /kriːp/ = to move slowly (di chuyển, dịch chuyển chầm chậm)
51. disruption (to sb/sth) (n) /dɪsˈrʌpʃn/ (C1): sự gián đoạn
Example:
There will be some disruption to traffic while the work is in progress.
52. inspiration (n) /ˌɪnspəˈreɪʃn/ (C1): sự cảm hứng; nguồn cảm hứng
Example:
His paintings take their inspiration from nature.
53. enormous (adj) /ɪˈnɔːrməs/ = extremely large
Example:
I chose not to undertake the project because of the enormous costs involved.
54. abundance (of sth) (n) /əˈbʌndəns/ (C1): sự nhiều, sự phong phú (thứ gì)
Example:
This city has an abundance of fine restaurants.
Prepared by Ms.Dung – 0971246769
Tags: ielts, IELTS LISTENING